Het land van Pablo Escobar

23 april 2019 - Taganga, Colombia

Hi lezertjes,

Heel leuk dat jullie mijn blog nog volgen en de reacties blijf ik leuk vinden. Ik ben nu al drie weken onderweg in Colombia, dus ik dacht het is wel weer eens tijd voor een nieuw verhaal.

De eerste dagen over de grens

Aangekomen in een van de meest criminele landen van Zuid-amerika was het een hele omschakeling in de type mensen die hier wonen en de manier van leven. In vergelijking met Ecuador zijn de mensen veel opener, maar ook zo open dat ze in iedere situatie gebruik van je proberen te maken en zoveel mogelijk geld van je willen krijgen/afpakken. Ik ben met mijn Franse maatje Antony gaan reizen door Colombia de afgelopen drie weken. Wij begonnen in Ipiales en zijn in naar Lajas gegaan, dit is een prachtige kerk in het midden van een vallei wat echt heel mooi is om te bezichtigen. Omdat wij op een nachtbus naar Cali moesten wachten, zijn wij deze kerk maar gaan bekijken en hebben wij gechilld in de vallei. Vervolgens hebben wij om 19:00 uur een bus naar Cali gepakt, maar door protesten van de lokale bevolking die de weg naar Cali hebben afgezet voor meer dan een maand, moesten wij een omweg door de jungle nemen. Wij waren meer dan 24 uur onderweg naar Cali, want wij moesten overstappen in Popayan en vanaf daar zijn wij, doordat het regenseizoen is, vast komen te zitten in de modder met meer dan 200 vrachtwagens en bussen. Hier zaten wij voor 5 uur vast en kwamen de volgende dag pas rond 20:00 of 21:00 aan.

Na een dag in Cali, de stad van de salsa, hebben wij een fruittour en een stadstour ineen gedaan. Het was geweldig om al het lokale fruit van Colombia te proeven. De fruitsoorten die ik heb geproefd van Colombiaanse bodem zijn: Maracuya(passievrucht), Guanabana, Guayaba(Guave), Granadilla, Chirimoya, Uchuva, Pitahaya en nog een aantal waar ik de naam niet meer van weet. Ook mochten we verschillende gerechten proeven, maar bijna alles is hier met vlees en voor een vegetariër is dat bijna niet te doen. De typisch Colombiaanse gerechten zijn:

Bandeja Paisa – een mix van worst, bonen, rund- en varkensvlees, avocado en ei;

Ajiaco – kippen soep met maïs een gerecht uit het Andes gebergte

Tamale – varkensvlees met rijst en groente in bananenblad

Patacones is ook echt een typisch gerecht wat je hier in Colombia kan krijgen.

Overal hebben ze een menu del dia, wat vaak bestaat uit bonen, rijst, ei, patacones en een stuk vlees, kip of vis(voor mij lekker niet dus).

Ik heb er veel problemen mee hier in Colombia merk ik. In de avond zijn wij doorgegaan naar Salento, een klein plaatsje met de hoogste palmbomen van de wereld.

Van mini stadje naar een van de grootste steden van Colombia

Het mocht dan wel erg veel regenen, maar dat mocht de pret niet drukken. In Salento zat ik in een geweldig hostel in het midden van de natuur, met jacuzzi en alles erop en eraan. Het hostel was gebouwd van bamboe uit de omgeving en was echt geweldig om twee nachtjes te vertoeven. Nog een extra bedankje aan Niels, mijn maatje heeft mij dit verjaardagscadeautje gegeven en ik heb er echt volledig van genoten. In Salento zijn dan ook de beste koffieplantages van Colombia en deze hebben wij dan ook bezocht. Wij zijn gaan hitchhiken en stuitten zo op twee Duitse jongens die een auto hadden gehuurd. Samen met jongens zijn we naar Valle de Cocora gegaan om de hoogste palmbomen van de wereld te zien. Hier zijn wij met een hike van 5 uur doorheen gelopen en zijn bij een prachtige refugio gaan chillen om de prachtige colibri's te zien en een hapje te eten. De dag erna zijn wij naar een koffieplantage gegaan en hebben hier een geweldige rondleiding gehad. De man deed alles zelf en had zo'n 3000 bomen staan, hij was rond de 75 jaar en werkte iedere dag nog erg hard. Respect voor deze boy!

In de nacht hebben wij weer een bus genomen naar Bogota, een van de grootste steden en tevens de hoofdstad van Colombia. Wij zijn hier naartoe gegaan, omdat ik heel graag naar het festival Estereo Picnic wilde. Artiesten zoals Disclosure, Tiësto, Kendrick Lamar, Sam Smith en Artic Monkeys waren hier te gast. Het was echt een leip feest en ben helemaal uit mijn plaatje gegaan hier. Ik ben niet alleen mijn verstand verloren daar, maar ook mijn telefoon. Deze is uit mijn broek gestolen wanneer ik een stage opliep tussen twee groepen door en vervolgens gesandwiched werd. Worstelend probeer ik tussen de groepen door te komen en allemaal armen om mij heen pakte mij vast, waardoor ik geen focus had op mijn broekzakken. Twee meter verder, voelde ik in mijn broekzak en hij was weg. Ik werd een beetje boos en wist dat een van de jongens het had gedaan. Ik ben naar ze toegelopen en zei dat ik geen problemen of politie wilde, maar gewoon mijn telefoon terug wilde. Die gasten werden zo aggresief dat zij ons wilde slaan vanwege de beschuldigingen. Antony wilde wel vechten, maar ik zei dat het het niet waard was en ik mijn telefoon er niet mee terugkreeg. Ik heb een fantastisch festival gehad, maar ben wel alles kwijt van mijn telefoon aan foto's en info. Achteraf hoorde ik dat veel mensen waren beroofd op het festival.

De stad van Pablo Escobar

De dag erna zijn wij naar Medellin gegaan om daar een week lekker te feesten en te chillen. Het is een enorme stad met veel parken en prachtige gebouwen. Ik ben de hele week wel bezig geweest met verzekering en aangifte doen etc. maar heb nog heel veel andere leuke dingen gedaan. Wij verbleven in de wijk Poblado, wat echt een moderne wijk is met veel uitgaan en heerlijk restaurantjes en de mooiste hostels. Los Patios was wel het hoogtepunt, wanneer ik het heb over de hostels in Medellin. Parque Lleras is dan ook het park en de plek om uit te gaan in Medellin, hier komen vooral toeristen maar het is een indrukwekken gebied met veel natuur en een rivier die door de wijk Poblado heenloopt.

Iedereen kent Narcos en Pablo Escobar, ik en Antony hebben een gave tour naar de plek waar hij woonde, waar zijn gevangenis was, zijn vluchtroute, de plek waar hij is doodgegaan en de plek waar hij is begraven. Het was heel indrukwekkend om te zien en het te voelen, zeker na de serie Narcos te hebben gezien.

Het is super leuk om een free walking tour door de stad te doen, maar wij vonden het leuker om per dag een paar gebouwen en leuke plekken in het historische centrum te spotten. Bijvoorbeeld: Old Railway Station, Palacio Nacional, het Botero Square of de Veracruz Church.

Parque Arvi ligt aan de zijkant van de stad en hier moet je met meerder kabelbanen de bergen in om dit te bekijken. Het is een enorm park met allerlei flora en fauna, je kunt hier uren doorheen lopen. Als je van natuur houdt moet je hier een keer zijn geweest.

Plaza Botero is een geweldig plein met allerlei standbeelden van naakte gezette vrouwen en allerlei andere gekke formaten en dingen. Echt te grappig om te zien. Hier is ook de Belgische kerk die voor de helft is afgemaakt door de Colombianen, waardoor het er niet meer uit ziet en de Museum van Antioquia ligt ook op dit plein. Dit museum laat vooral de grootse geschiedenis van Colombia zien.

Als je gek bent van art en graffiti, zoals ik, moet je in Comuna 13 geweest zin. Dit is de plek voor kunst. Iedereen hier is erg creatief en alle graffiti in deze week schetst een verhaal van wat er is gebeurd en het gevoel en denken van de mensen daar. De buurt is helemaal opgeknapt door de overheid om van een van gevaarlijkste wijken in medellin, een van de beste wijken te maken. De bewoners van deze wijk zijn erg open en aardig. Zorg wel dat je een tour doet in Comuna 13, anders weet je niet wat de betekenissen zijn van de graffiti en wat er allemaal gebeurd is hier. Echt geweldig de tour, ik kon wel blijven kijken naar de verhalen over racisme en het leven in deze wijk.

Antony en ik zijn ook nog een dagje naar Guatapé geweest, hier is El Penol, dit is een torenhoge rots waar je met 740 treden op kan klimmen. Dit geeft een prachtig uitzicht over de natuur en alle meren die om de plaats heen liggen. Vervolgens zijn wij naar Guatapé gegaan om hier Ajax - Real Madrid te kijken en de prachtige stad te bekijken met een mooi plein en allemaal kleurrijke huisjes. Een leuk uitstapje, wat maar twee uurtjes met de bus is. Dit is voor jullie Nederlanders natuurlijk erg lang, maar hier is dat niets.

Naast al deze toeristische dingen zijn wij ook bijna elke dag uit geweest, omdat dit echt een ding is in Medellin. Je kan hier elke dag feesten en dat doet iedereen ook. Er lopen ontzettend veel prostituees rond, vooral uit Venezuela, en iedereen biedt je Cocaïna aan. Wel een hele ervaring om deze cultuur mee te maken, want wat mij opviel is dat bijna iedere Colombiaan aan de cocaïne zit de hele dag door. Ongelooflijk maar waar! De bar octava is wel een ontzetten leipe bar met een ballenbak in de kelder, waar iedereen, dronken, aan de cocaïne, high of nuchter in zit te chillen. Vaak loopt het hier wel uit op een ballen gevecht, Dus houdt je ballen niet bij je en gooi ze op!

Op naar het noorden van Colombia

Na Medellin dachten Antony en ik even rustig aan toen in het noorden aan het strand, waarbij Antony naar een eiland ging en ik naar Cartagena ging om even uit te rusten van de heftige weken feesten. Nou het tegendeel is toch weer bewezen. Het blijkt dat het noorden misschien nog wel meer feesten is dan het zuiden van Colombia. Ik heb in Cartagena een paar Canadezen en Engelsen leren kennen en ben daar mijn 5 dagen Cartagena mee opgetrokken.

Naast de vele feesten en party's die er zijn is Cartagena ook echt een prachtige stad met een hele mooie Spaanse uitstraling. In het historische centrum, binnen de muren van de stad zijn de gebouwen nog prachtig in takt uit de 16e eeuw. Op de straten is het heel gezellig met allerlei muziek en festivalletjes op allerlei pleinen. Er was ook een zoetigheidfestival op een plein, waar alle lokale zoetigheden uit Colombia werden verkocht. Je kon alles ook even proeven van te voren en ik als Hollander laat dat niet aan mij voorbijgaan.

Ik ben met de jongens ook lekker een dagje naar verschillende eilanden in buurt van Cartagena gevaren met een privéboot die wij hadden gehuurd voor 20 euro per persoon. Wat ik wel merk, vooral in het Noorden, is dat ze overal geld van je proberen af te troggelen. De bestuurders van de boot stopten midden op zee en wilde meer geld hebben voor benzine, anders zouden wij niet terug kunnen. Je hebt geen keus en moet dit betalen, dit heb ik ook meegemaakt op meerdere busritten. Ze proberen alles uit toeristen te halen hier, wat ook wel weer grappige ervaringen met zich meebrengt. Ik spreek Spaans en kan er hierdoor vaak wel onderuit komen, maar het is bizar hoevaak ze het wel niet proberen. De eilanden leken een beetje op de vercrackte Saint Tropez, allemaal boten met toeristen en lokalen in het water met veel drank en drugs en allemaal dansende mensen op de Colombiaans tunes. De boot was wel veel goedkoper dan dat wij tours zouden boeken en uiteindelijk heb ik een heerlijke dag gehad met de beste ervaringen.

Taganga

Voor ik van cartagena doorging naar Santa Marta en Taganga zijn wij op de weg hiernaartoe gestopt bij Mar Rosa om echt een enorm roze meer te zien. Het was prachtig, maar omdat het pasen was was het bomvol met toeristen. Er staan allemaal stoelen en banken in het meer en tegen betaling kun je hier een foto op maken met je matties. Na geweldige plaatjes te hebben geschoten(check mijn album op mijn blog), zijn wij doorgegaan naar Taganga, waar wij dachten in een heerlijk rustig en luxe hostel te chillen met dakterras en zwembad. Het hostel: El mirador & Social club Taganga, bleek een enorm groot partyhostel te zijn met twee verdiepingen aan discotheken, een geweldig zwembad met uitzicht over de baai. Het hele paasweekend was hier feest met allemaal Colombianen die even helemaal los wilde gaan in hun Paasweekend. Het was dus weer geen rust.

Het is een leuk stadje en alleen toertistisch voor Colombianen, omdat dit een van de grootste drugssteden was en veel criminaliteit jaren geleden. Er komen niet veel Gringo's hier en dat maakt het wel weer leuk. In dit stadje heb ik voor 225 euro mijn PADI(duikbruffet) gehaald, omdat het op Honduras na de goedkoopste plek op de wereld is om dit te halen en het wel hele vette duiks zijn om te doen. Ik mag nu 18 meter diep duiken en heb dit met testen en examens in drie dagen gehaald, waarin ik allemaal oefeningen moest doen in 4 dives. Na twee dives had ik alle oefeningen al gehaald en mijn laatste twee dives zijn puur fun fives geweest. In deze twee dives heb ik prachtige stukken koraal gezien, plankton en allemaal mooi gekleurde vissen. Echt geweldig, want na zolang in Zuid-amerika begint alles een beetje hetzelfde te worden en is het niet meer speciaal, weer een waterval, hike of strand. Dit was echt weer even een kick en geeft me weer volledig energie voor de komende weken in Colombia!

Mensen, dit was hem weer! Een enorm verhaal met de leukste ervaringen, blijf lekker reacties plaatsen, mijn foto's bekijken en voor lezen. Binnenkort kom ik de verhalen en ervaringen in real life vertellen. Mijn volgende bestemming is Minca en het Tayrona national parc, wat echt prachtig schijnt te zijn.

Chimba zeggen wij in Colombia als wij iets mooi of leuk vinden.

Keep it up! Ciaooo

1. Inez:
    23 april 2019
    Op tv zijn in de afgelopen tijd ook docu's geweest over Colombia. Columbia draait op verdovende middelen. Vreselijk als het die kant op gaat met de mens en hallucinerende hersens, die niet functioneren.
    En alles voor ' t 💰.
    In ieder geval een leuke reiservaring waar je later nog op kan teren.
    Chimba!
  2. Mark:
    23 april 2019
    Respect voor je dat je als ‘nieuwe’ vegetariër al die verleidingen kan en moet weerstaan. Het is duidelijk dat dat niet de enige verleidingen zijn...
    Adios amigo gringo!
  3. Douwe Bakker:
    25 april 2019
    Colombia, een land van uitersten en jij hebt ze meegemaakt. Balen van je telefoon maar gelukkig was je verstandig genoeg om je verlies te nemen en verder te gaan met het genieten van het festival en de rest van je trip. Blijf dat ook de komende weken nog doen en na thuiskomst maar een weekje Ameland boeken om bij te komen van al je zuid Amerikaanse belevenissen ;-)
    Goede reis verder en hasta la vista gringo.....