Leven op Lava

24 maart 2019 - Galapagos Islands, Ecuador

Holaaaaa beste lezers,

Vandaag ga ik jullie mijn ervaringen vertellen die ik heb gehad op de Galapagos Eilanden. Als je het mij vraagt een van de mooiste plekken op aarde en voor de wild life moet je zeker naar dit eiland gaan. Ik denk dat de Wild life op dit eiland wel het beste is van Zuid-amerika! De Galapagos eilanden zijn ontstaan door het verschuiven van oceaanplaten, waardoor er vulkanen zijn ontstaan en door het uitbarsten van deze vulkanen zijn de Galapagos eilanden ontstaan. Het hele eiland bestaat uit vulkanisch gesteente en dit zorgt er dan ook voor dat het heel groen en vruchtbaar is en er heel veel dieren te vinden zijn op de eilanden. Charles Darwin heeft er voor gezorgd dat de eilanden leefbaar zijn voor dieren en dat iedereen die er woont en leeft er voor zorgt dat het schoon is en blijft. Op deze manier blijven de eilanden lang bestaan. Ik ben er 18 dagen geweest en heb daar vrijwilligerswerk gedaan, ik ga jullie nu vertellen over mijn fantastische ervaringen op drie verschillende eilanden.

Isla Santa Cruz

Mijn geweldige eilandtrip begon vanuit Guayaquil, een grote stad in Ecuador. Vanuit hier vloog ik met Tame naar Baltra, een eiland vlak naast het eiland Santa Cruz. Voor ik met de vlucht mee mocht moest ik een soort ticket halen voor $20 om naar het eiland te mogen en weer terug te mogen vliegen. Voor ik alle kosten noem, het is echt bizar wat het kost om naar, op en van deze eilanden te kunnen reizen. Na een vlucht van bijna twee uur pakte mijn Chinese en Koreaanse vriend en ik de bus van 5 minuten voor 5$ van het vliegveld naar de rand van Baltra, vervolgens kostte een het nog 1$ om met een klein bootje van Baltra naar Santa Cruz te varen. Hierna moest je weer een bus pakken van $5 om naar de andere kant van Santa Cruz te gaan, naar het plaatsje Puerto Ayora waar alle toeristische atracties beginnen. Om het eiland op te mogen en gebruik te maken van het eiland moest je op het vliegveld een ticket voor $100 kopen om er voor te zorgen dat het eiland onderhouden wordt, niet normaal maar je komt er gewoon niet onderuit. Tenzij je Ecuadoriaan bent, betaal je minder of je moet kunnen bewijzen dat je op het eiland woont.

Ik moest iets eerder uitstappen in Bellavista, omdat ik vrijwilligerswerk ging doen om een eco-farm. Ik dacht mijn eerste week heerlijk te vertoeven als ik de advertentie op Workaway moest geloven. Volgens de advertentie op Workaway ging ik kaas maken, met dieren werken, de familie waar ik verbleef Engels leren en fruit plukken etc. Uiteindelijk viel het volledig tegen en was ik bomen aan het kappen, onkruid aan het wieden en allerlei klusjes die niet in de advertentie stonden. Ik sta overal positief in en dacht ik ga er gewoon voor, misschien dat het in de loop van de week anders zou worden. In plaats van bij een familie te verblijven was er alleen een oma van 95 jaar oud, sliep ik in een huis zonder ramen, in een kamer met alleen een bed en heel veel insecten. De hele nacht werd ik gewekt door een haan die het niet door had of het licht of donker werd, hij maakte de hele nacht door geluid. Dit was niet helemaal de ervaring die ik wilde hebben, dus ben ik, via de dochters van degene waar ik verblijf, opzoek gegaan naar een andere plek om vrijwilligerswerk te doen. Ik ben terecht gekomen in B&B Peregrina en heb daar nog 8 dagen (6 uur per dag) gewerkt en kreeg hier een goeie slaapplek met airco, voedsel de hele dag en een heerlijk ontspannen baan. Hier heb ik 8 dagen lang de B&B gerund wat een erg leuke ervaring is, omdat ik toch meer iemand ben die met mensen omgaat leuker vind en hier helemaal op mijn plek zat.

Op Santa Cruz ben ik naar verschillende stranden geweest, op alle stranden kun je heerlijk snorkelen, zwemmen met reuze schildpadden, haaien, zeeleeuwen, prachtige gekleurde vissen en nog veel mee dieren uit de zee. De stranden die ik heb bezocht zijn: Tortuga bay, playa de estacion, La Ratonera en playa de los Alemanes. Daarnaast is er nog een prachtige canyon dat vol ligt met water en waar de mooiste vissen zwemmen, dit plekje heet Las Grietas en hier moet je voor 80 centavos met een bootje naartoe om vervolgens nog 10 minuten te lopen naar dit prachtige plekje. Verder kun je heerlijk relaxen, eten en uitgaan op Santa Cruz. Dit is dan ook het meest toeristische eiland van de Galapagos!

Isla Isabela

Tussen het werken door ben ik een weekend voor $50 voor een retour naar het eiland Isabela gegaan. Dit is een heerlijk rustig eiland waar je heel veel tours kan doen en waar het super rustig is. Niet veel toeristen gaan hierheen, dus je kan hier heerlijk relaxen. Omdat de tours op elk eiland zo belachelijk duur zijn, heb ik de tour Los Tuneles gedaan, omdat iedereen deze mij aanraadden. Wanneer je je duikbruffet hebt zou ik Gordon rock op Santa Cruz doen of Kicker rock op San Cristobal om hammerhead sharks te zien en hele andere mooie dieren. Wanneer je deze niet hebt kun je lekker gaan snorkelen en is de tour die ik heb gedaan echt aan te raden. Het kostte me dan wel $110, maar mijn verblijf was die weken gratis, dus het was het waard. Tijdens deze tour ga je een uur met een boot, afhankelijk van de wind, naar een plek waar allemaal lavatunnels zijn. Hier ga je 2 uur snorkelen en zwem je met haaien, schildpadden, zeepaardjes, inktvissen en nog zoveel meer dieren. Het was het geld helemaal waard.

De andere dagen op Isabela heb ik een fiets gehuurd en ben ik naar de Wall of tears gefietst. Dit is een muur van lavastenen die de gevangenen op dit eiland moesten bouwen. Het heet de Wall of Tears omdat veel gevangenen op dit eiland zijn overleden tijdens het bouwen van deze muur. Het is een soort van Chinese muur, maar dan heel klein. Ik denk dat er niet enorm veel gevangen waren op dat moment. Hier in de omgeving had je ook heel veel uitzichtpunten die je kon beklimmen, wat echt super indrukwekkend was.

Mijn laatste dag ben ik lekker gaan snorkelen bij Concha Perla, dit ligt vlak bij de pier en is een super mooie plek met heel veel stroming waar je hele mooie dieren kan zien. De zeeleeuwen liggen hier gewoon op de paden en stranden te chillen en te genieten van het heerlijke weer op de Galapagos eilanden. Op elk eiland zijn er ook weer andere stations te vinden waar ze schildpadden op laten groeien en verzorgen, onderzoeken doen naar de grond en onderzoeken hoe het eiland het best verzorgd kan worden om alle dieren die er wonen te kunnen laten overleven.

Isla San Cristobal

Na weer een week relaxed gewerkt te hebben ben ik naar het eiland San Cristobal gegaan, waar mijn vlucht terug naar het vaste land ook was. Via de B&B waar ik werkte hadden ze via vrienden een goedkope boottocht, hotel etcetera voor mij gezocht en geregeld. Op dit eiland ben ik lekker gaan snorkelen met zeeleeuwen, wat echt een bijzondere ervaring was. Deze dieren zien jou ook als zeeleeuw en spelen in het water en onderwater met je alsof je een zeeleeuw bent wat echt een geweldige ervaring is. Om de beste ervaring te krijgen, kun je het beste naar Tijeretas gaan waar het water echt super helder is. Playa Punta Carola is een strand waar je ook heerlijk kan zwemmen, zonnen en kan snorkelen, maar het water is hier door het zand minder helder. Mijn laatste dag op San Cristobal ben ik lekker op Playa Mann gaan relaxen en mediteren. Ik kwam bij een prachtige zonsondergang, die je alleen op dit eiland het water in ziet gaan, heerlijk tot rust tijdens een van mijn meditatie sessies.

Een heel bijzonder moment dat bij niemand voor is gekomen volgens de locals, is bij mij voorgekomen op San Cristobal en Santa Cruz. Op beide eilanden kwam er een zeeleeuw uit het water gelopen en ging recht voor mij zitten. Op San Cristobal is dit baby zeeleeuwtje als model voor mij gaan poseren en op Santa Cruz kwam een vrouwelijke zeeleeuw het water uitgerend, ging eerst naast mij liggen om daarna op mijn prachtige handdoek bij mij te komen liggen om te genieten van de zon. Een local kwam naar mij toe om mij te vertellen dat ik afstand moest nemen van de zeeleeuw die mijn handdoek had ingenomen. Ik ben maar op een steen gaan zitten, om na een uur wachten mijn vieze handdoek, stinkend naar vis, weer in beslag te nemen. Ik kon alsnog niet op mijn handdoek liggen, omdat hij zo vies was door die geweldige ervaring. Check mijn fotoalbum om te zien hoe dat eruit zag.

Deze eilanden zijn zo mooi, dat ik het allemaal voor geen goud zou willen missen. Om de Galapagos echt goed te ervaren zou ik wel aanraden om op elk eiland zo´n vier dagen te blijven. Als ik hier aan terug denk, zou ik zo weer terug willen en word ik weer helemaal warm als ik aan mijn ervaringen hier denk. Ik zou ook zo veel mogelijk zelf ondernemen als je de tijd hebt, want er zijn zoveel mooie plekken die je zelf kan ontdekken zonder een tour te hoeven doen. Normal gesproken zijn mensen exclusief vlucht zo´n $800 dollar kwijt op de Galapagos eilanden, wat echt bizar is maar het wel volledig waard is.

Echt super tof dat jullie mijn blogs nog steeds lezen en al die leuke reacties waardeer ik helemaal. Blijf ze sturen en mocht je vragen hebben stel ze gerust. Ik sta overal voor open.

Hasta Pronto!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Inez:
    24 maart 2019
    Leuk beschreven, en ik heb jouw verhaal voorgelezen aan opa. En ook de foto's samen bekeken.
    Mooie ervaring, jouw reis, Dominique!

Basta Pronto!
  2. Mark:
    24 maart 2019
    Hola mooi verhaal weer! Je zal je wel een soort Freek Vonk en voor de oudere lezers onder ons Boudewijn Buch voelen inmiddels. Adios Mark
  3. Hilda:
    25 maart 2019
    Leuk om te lezen voor mij is dit ook nog even nagenieten van mijn eigen reis geweldige dieren daar! :-h
  4. Tirza:
    Leuk om te lezen Do!
    Geniet ervan :D
  5. Douwe Bakker:
    26 maart 2019
    Wederom een goed reisverhaal en mooie foto's. Dieren zijn soms net mensen hé en willen ook wel eens lekker op een zachte handdoek liggen ;-)
    Mooie ervaring om dat mee te maken.
    Goede reis verder en tot je volgende reisverhaal.
    Groeten van Douwe.
  6. Menso Vink:
    26 maart 2019
    He Dominique wat een leuke reis maak je. Een ervaring die je nooit meer zult vergeten. Je beschrijft het heel leuk. Bedankt daar voor. Groet Menso