Van Peruaanse bergen tot aan zee

11 maart 2019 - Lima, Peru

Beste Lezers,

Het is weer meer dan een maand geleden dat ik voor het laatst een blog heb geplaatst! Je zou het niet verwachten, maar ik ben ontzettend druk op mijn reis en heb niet overal de mogelijkheid en vooral de tijd om mijn blog te schrijven. Om nog antwoord te geven op mijn vorige blog: Een "Inca-toilet" is geen soort toilet of gat in de grond zoals velen dachten, het is gewoon ordinair plassen waar je kan plassen. De mensen in Bolivia geven blijkbaar weinig om de natuur en plassen overal waar ze maar kunnen. Ik heb zelfs een jochie van ongeveer 8 jaar oud, recht voor mijn neus voor ik de bus in wilde stappen, tegen de bus aan zien plassen. Onvoorstelbaar, maar waar.

Na een aantal dagen in Arequipa in Peru gewacht te hebben, vloog ik naar Lima om daar Frances op te halen en met haar zus(Jet) en haar vriend(Yoer) te gaan reizen door Peru voor de maand Februari! Dus mijn reis startte in Lima, de hoofdstad van Peru, wat op het zeeniveau van 0 ligt, zo kun je nagaan dat er veel hoogteverschillen in Peru zijn van berg tot aan zee.

Lima

Midden in de nacht wachtend op het vliegveld in Lima, eindelijk rond een uurtje of twee kwam Frances eindelijk aangelopen. Samen in de taxi door naar het appartement waar Jet en Yoer ons aan het opwachten waren. We zijn gelijk gaan slapen en hebben de dag erna een heerlijk rustig dagje gehad met een hapje en een sapje en een heerlijke strandwandeling, want het was daar boven de 30 graden en best wel benauwd. Eind van de dag dachten we lekker naar een rustig strand te gaan, waar we vervolgens als aapjes werden aangestaard en waar het vol lag met het Peruaanse volk. Het leek wel of ze nog nooit blanke mensen hadden gezien, we konden voor iedereen die keek wel 10 soles(munteenheid in Peru is 2,50) vragen en binnen een dag milionair zijn. We werden nog meer bekeken dan de lokale dierentuin van Lima werd bezocht, jullie kunnen je wel voorstellen hoe dat moment voelde. In de avond lekker gegeten in de AirBnB en vervolgens naar bed gegaan om de dag erna met het vliegtuig door naar Cusco te gaan, de stad van de Inca´s!

Cusco

Cusco staat bekend om de mooie pleinen en de looks van de Spanjaarden. Het is echt een prachtige levendige stad, vol met avonturen. Je kunt er heerlijk uitgaan, er zijn geweldige vegan restaurants waar het eten vaak dan ook veel beter is dan non-vegan restaurants en niet te vergeten de fantastische hikes die je kan doen vanuit deze stad.

Wij hebben het onvoorstelbare gedaan, elke Peruaan verklaarde ons voor gek en zij zeiden dat bijna niemand dit op deze manier heeft gedaan. Wij hebben de Machu Picchu in één dag gedaan. S´ochtends om 3 uur vertrokken wij vanuit Cusco met een busje die ons naar het treinstation, waar de trein tussen 5 en 6 uur vertrok. Na een prachtige treinrit van ongeveer 2 uur langs de rivier en de bergen die ons leidde naar Aqua Caliente, de stad van Machu Picchu. Vanuit hier zijn wij om 8 uur in de ochtend met een bus naar Machu Picchu gereden waar een gids ons opwachtte om een mooi verhaal te vertellen over Machu Picchu. Helaas vertelde de gids niet veel interessants, alles wat de beste Peruaan vertelde kon je makkelijk op internet vinden of hij gaf antwoorden op vragen waar hij niet zeker het antwoord op wist. Buiten de gids om was het een fantastische ervaring, het regende eerst wel en we konden de prachtige Inca-stad niet goed zien, maar in de loop van de dag klaarde het op en kwam de zon door om al het moois van deze Inca-stad te ervaren. De manier waarop ze leefden, wat voor route ze iedere dag moesten afleggen en de spirituele overtuigingen die ze uitvoerde. Na een aantal uren rondlopen, zijn we nog even lekker gaan lunchen en over de markt gelopen in Aqua caliente, voor we de trein en bus terug pakten naar ons Appartement. In totaal zijn wij bijna 24 uur bezig geweest om de Machu Picchu te bereiken en te bekijken, dit is dan ook de reden dat iedereen ons voor gek verklaarde! Normaal gesproken doen mensen de Salkantay trekking of de Inca trail van drie dagen om heen en weer naar Machu Picchu te gaan. Het kostte ons dan ook een hoop geld, maar het was het meer dan waard om het zo te doen.

Ayahuasca

De volgende dag was weer een drukke dag, de dag van moeder Ayahuasca. Voor de mensen die dit niet kennen dit is een hallocinugene drank gemaakt vanuit twee planten uit de amazone. Dit drankje wordt dan voornamelijk gedronken in Zuid-amerika en staat in Nederland in de Opiumwet als harddrug. Het klinkt nu erger dan het is, maar het was echt een van de beste ervaringen uit mijn leven. Frances en ik deden Ayahuasca en Jet en Yoer deden San Pedro(de vader, wat komt van een cactusplant), waarbij wij alle vier de hele dag niets mochten eten en 4 liter vulkaanwater moesten drinken. Normaal gesproken moet je van het vulkaanwater al je slechte en giftige stoffen in je lichaam kwijtraken door aan de diarree te zitten, maar mij lukte het maar niet om te schijten. Ik was alleen maar aan het overgeven, terwijl de rest gerust 25 keer een bezoekje aan de wc bracht. Heel frustrerend voor mij, want hierdoor moest ik meer drinken van de Sjamaan. Na verloop van tijd voelde ik mij zo slecht dat ik alleen maar aan het puffen was, de Sjamaan vroeg mij wat ik at en of ik drugs gebruikte. Nu was ik al bezig met 4 dagen per week vegetarisch te eten, maar de dagen met vlees werd mij absoluut verboden door de Sjamaan en zij zei dat het daardoor kwam. Ik was namelijk met drie vegetarische Sapiens op stap. Lekker weer dacht ik, heb ik dit weer! Vanaf dat moment heb ik besloten om volledig vegetarisch te worden, hier zullen jullie vast van schrikken.

Na 8 uur wachten met Fran, terwijl yet en Yoer al lekker aan het trippen waren van de San Pedro, mochten wij eindelijk naar de Sjamaan om de Ayahuasca te gaan doen. Wij hadden zo´n trek en waren helemaal enthousiast dat wij eindelijk mochten gaan. In de kamer waar we wachten met zo´n trek, stond een heerlijk schaal vol met fruit ons aan te kijken om opgegeten te worden. Het leek wel of ze dit express deden om ons te pesten. In de ruimte lagen 3 matjes met kleden, een emmer en een fles water, de Sjamaan vertelde ons wat er ging gebeuren en dat wij overal open voor moesten staan. Vooraf moest je een vraag bedenken die je aan moeder Ayahuasca wilde vragen. Dit is meestal iets heel persoonlijks, want je gaat je innerlijke zelf, waar je normaal gesproken niet bij kan, zien en door vragen te stellen kom je op antwoorden waar je normaal niet over na zal denken. Voor je het drankje nam en tijdens dat je je aan het ontspannen was moest je moeder Ayahuasca bedanken dat je deze ervaring mocht hebben en haar toe laat. De meeste mensen hebben na één kopje Ayahuasca al genoeg, maar ik moest er drie voor ik pas ging hallucineren. Dat zal wel weer door het vlees eten zijn. Het is dus iets heel persoonlijks, maar zeker aan te raden voor iedereen om dit te doen. Het is wel belangrijk dat je goed in je vel zit, anders kun je net als de Peruaan die naast mij lag een bad trip krijgen. Als je hier meer over wil weten kun je mij altijd persoonlijk aanspreken of een berichtje sturen. Het is te persoonlijk om dat hier te delen. De trip duurt tussen de 2 en 6 uur, bij mij duurde deze 5 uur omdat ik drie kopjes had genomen.

De Jungle

Na de uitputtende dag ervoor zijn we de dag erop naar Puerto Maldonado gevlogen om vervolgens per boot de Jungle(de Amazone) in te gaan om allerlei dieren te gaan bekijken en volledig van de natuur te kunnen genieten. Na het doen van Ayahuasca voelde wij ons helemaal één met de natuur, dus dit was het beste om te doen op dit moment. De eerste dag zijn we door de jungle gelopen en hebben allerlei enorme bomen en prachtige planten en dieren gezien. Ik heb mij zelfs als weddenschap met een van de gidsen laten bijten door een reuzenmier, waardoor mijn vinger verdoofd was voor een dag(normaal gesproken 10 minuten). In drie dagen hebben wij allerlei boottochten, nachtwandelingen en safaritours gedaan, waarbij wij hele mooie vogels, uilen, apen, tarantula´s en zoveel andere mooie dieren en natuur hebben gezien. De Amazone is echt zo ontzettend mooi om te zien en ik vind dat iedereen zijn steentje bij moet gaan dragen om dit te moois te behouden. De Amazone verdwijnt steeds verder door de mensheid die er wil wonen of door alle producten die wij in de rest van de wereld nodig denken te hebben. Doe ook je best en help mee: Gebruik geen plastic zakken en herbruik alles wat je kan herbruiken, probeer minder vlees te eten of helemaal niet om zo veel water te besparen en veel dieren een leven te gunnen. De mensheid heeft al veel dieren en moois uit de Amazone laten uitsterven. Denk aan de natuur en draag je steentje bij, ik heb het met eigen ogen gezien en het wordt steeds minder, laat je kinderen en alle volgende generaties ook genieten om dit moois te kunnen zien en te behouden.

Arequipa

Vanuit de Jungle vlogen wij naar Cusco terug en wilden wij doorgaan naar Arequipa, maar door het slechte weer in het regenseizoen waren en lawines geweest en was er geen weg mogelijk naar Arequipa. Wij zaten nog een dag vast en zijn de volgende dag naar Arequipa gegaan om de Colca Canyon te gaan doen. In Arequipa heb je hele mooie pleinen en gebouwen en er is een enorm klooster genaamd: ´Santa Catalina´ waar je kan zien hoe de nonnen hebben geleefd. Het is een soort klein dorpje waar alles werd gedaan door de nonnen, zij verkochten zelfs goederen die zij daar maakten. Erg indrukwekkend om dit mee te maken en te zien. Ook in Arequipa zijn er heerlijke dakterrassen en veel plekken om lekker te eten en drankjes te doen. De enorme kathedraal op het midden van het plein is in de avond mooi verlicht en heel mooi om te zien. Wij zaten in Arequipay backpackers hostel, wat echt een aanrader is, hier zijn gratis fietsen, het ontbijt is inbegrepen en veel tours zijn hier te regelen, zo ook de Colca Canyon.

Colca Canyon

De Colca Canyon is een Canyon een aantal uur rijden vanaf Arequipa, wij hebben een tour van 2 dagen gedaan waarbij je de overnachting in de vallei doet bij een heerlijk hostel waar bijna altijd een zwembad bij zit. Echt een paradijs om te zijn en het eten zit bij bijna elke tourorganisatie inbegrepen, wat overigens wel wat beter had gekund. De eerste dag begin je bovenaan in de Canyon en kun je de grootste vogel te wereld bekijken: ´De Condor´! Met prachtig uitgespreidde vleugels vliegt deze vogel door de Canyon wat echt adembenemend is om te zien. Na een aantal uur naar beneden lopen kom je bij de rivier uit waar je gaat lunchen, twee uur verder lopen door de vallei kom je aan bij het hostel waar je even kan chillen, genieten van het zwembad en even eten. Daarna ben je helemaal kapot en moet je wel echt naar bed, want de volgende dag begin je om 5 uur weer omhoog te lopen, wat voor velen heel zwaar is als je niet veel ervaring hebt met hiken! Gemiddeld doen mensen er drie uur over om boven te komen, maar fran en ik hebben dit in iets meer dan twee uur gedaan. Echte doorzetters kun je ons wel noemen! Na boven te zijn krijg je een ontbijt in een restaurant en rij je door naar hotsprings waar je de geblesseerde en beblaarde voetjes even kan laten ontspannen. Na de hotsprings is er nog een tussenstop om een paar aggresieve lama´s te bekijken en te lunchen en daarna is het nog een paar uur terug rijden naar Arequipa. Wel een hele zieke ervaring om te doen, de Colca Canyon is wel heel leip.

Huacachina en Paracas

Arequipa is van het lijstje afgevinkt en wij vervolgde onze trip via de kust naar boven, maar zonder Jet en Yoer helaas. Zij moesten door naar Lima, Santiago en vervolgens door naar Australië om daar te werken en te wonen. Via de kust zijn wij naar Huacachina gegaan om daar 2 daagjes te vertoeven, dit is een stadje midden in de woestijn wat ook bekend staat om de natuurlijke oasis. Het geeft een prachtig beeld van groen en water omringt door woestijn. In deze woestijn zijn wij gaan sandboarden en hebben wij een heldhaftige buggytour gedaan. Dit was echt super gaaf om te doen en midden in de woestijn hebben wij zelfs een prachtige zon zien ondergaan in de golven van het zand.

De dag erop met een taxi een uurtje gereden naar Paracas, hier is een nationaal park waar je met een buggy zelf doorheen mag rijden. Dit is ook een strandplaatsje waar je lekker kan chillen, maar wel weer erg toeristisch is. De buggytour was een beetje een teleurstelling, want de gids wist niets over het gebied te vertellen terwijl het heel mooi is en vroeger dus onderdeel van de zee is geweest. Het water is daar gezakt en er liggen nog allemaal fossielen. Wij waren hierdoor een klein beetje boos op de gids en zijn lekker door de woestijn gaan scheuren met de buggy, wat de tour toch wel leuk maakte.

Mancora

Na een heerlijk lange busrit vanaf Paracas, naar Lima en door naar mancora van bijna 24 uur waren wij echt wel even toe aan een relaxmomentje. Mancora is een badplaats waar je heel chill kan surfen, feesten en relaxen. Wij hebben hier geen tours gedaan en lekker alles zelf ondernomen. Wij zaten in een super relaxed hostel waar wij lekker in hangmatten konden chillen, lezen, mediteren, yoga doen en helemaal tot rust kwamen voor Fran weer naar Nederland zou vliegen. Vijf dagen zaten wij hier en zijn vanaf hier langs de kust naar Los Organos met de bus gegaan om met schildpadden te zwemmen. Snorkeltjes van het hostel gepakt en 15 euro per persoon bespaard door dit niet met een tour te doen. Hierna nog lekker op het strand gebakken en ´savonds lekker uiteten en nog even een feestje meegepakt op het strand. De sushi hier was echt fantastisch, elke hap met de beste Wasabi smolt weg op mijn tong! De dagen daarna zijn wij dagelijk lekker wezen surfen en helemaal uitgerust om de laatste avondjes nog even lekker te dansen met een sapje in de rechterhand. De allerlaatste dag zijn wij nog naar de natuurlijke modderbaden gegaan waar je voor psoriasis, acne en allerlei problemen met spieren en botten heen kunt om dit deels te verhelpen. Wij waren daar zo laat dat het bijna onmogelijk was om terug te gaan naar Mancora, gelukkig spreek ik Spaans en is er altijd een oplossing te vinden om de 60km weer terug naar Mancora te reizen.

De laatste dag van Februari is Fran naar Lima, Toronto en door naar Amsterdam gevlogen en ben ik verder alleen gaan reizen naar Ecuador. Guayaquil was mijn eerste bestemming van Ecuador en vanuit hier vloog ik door naar de Galapagos eilanden(het paradijs van Zuid-Amerika). Hier vertel ik in mijn volgende blog over die wat sneller zal komen dan deze. Druk, druk, druk, jullie kennen het wel met dat drukke Nederlandse leventje van jullie!

Ik zeg weer ciao ciao en tot de volgende!!!

1. Douwe Bakker:
    13 maart 2019
    Weer een levendig en uitgebreid verslag van je vele ontdekkingen en ervaringen in Zuid Amerika. Zijn best pittige excursies die je onderneemt. Petje af, doe het je niet na.
    Goede en mooie reis verder en kijk uit naar je volgende reisverslag.
  2. Carola:
    24 maart 2019
    Wauw, super gaaf wat je allemaal al hebt meegemaakt en hebt gezien! Geniet van alle mooie momenten en plekken die je nog gaat bezoeken! Fijne reis verder:)