Van Ecuador naar het land van Pablo Escobar

12 april 2019 - Quito, Ecuador

Beste Lezers,

Erg leuk dat jullie mijn blog weer lezen. Het einde van mijn reis begint al in zicht te komen, maar de pret zit er zeker nog niet op. Na de Galapagos ben ik nog 11 dagen in Ecuador gebleven en vervolgens doorgegaan naar Colombia. Het land van Cocaine, Pablo Escobar en natuurlijk de prachtige natuur.

Guayaquil

Na mijn prachtige reis op de Galapagos ben ik naar Quayaquil gevlogen, dit is een enorme stad waar eigenlijk niet zo heel veel te doen is. Voor de meeste is het een tussenstop voor het gaan naar en terug komen van de Galapagos eilanden. Het enige leuke en mooie om te doen is het natuurgebied aan de andere kant van de stad, waar je hele grote krokodillen kan spotten en lekker door het natuurgebied kan fietsen. Daarnaast is er de Malecon, wat ook wel bekend staat als Boulevard, met allemaal leuke restaurantjes, foodhallen en dit is dan ook het gebied wat het meeste leeft in Guayaquil. Las penas is een leuke klim om te doen, je gaat hier 400 treden omhoog, waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad en de Malecon. De huisjes en treden zijn in allemaal verschillende kleuren wat erg mooi is om te zien. Na een aantal dagen voor mijn vlucht naar de Galapagos eilanden en een dag na mijn trip op de Galapagos ben ik doorgegaan naar Banos. Banos is de stad als het gaat om extreme sports, dit ligt dan ook op 6 uur rijden van Guayaquil af.

Banos

Dit is een enorm schattig plaatsje met een leuk plein, met een prachtige kerk en opzich wel een leuk uitgaansleven. Het leven hier speelt zich vooral af buiten de stad met alle hikes en extreme sports. Mijn eerste dag in banos kwam ik een groep mensen bij de receptie tegen en ik vroeg wat zij gingen doen. Het bleek een groep connecters/Influencers te zijn van het Hostel Selina, zij gingen met z'n allen een hike pad in de bergen schoonmaken om zo de wereld te laten zien dat het belangrijk is de natuur schoon te houden. Ik vond dit zo'n goed initiatief dat ik besloot mee te helpen. De groep vond het zo gezellig dat ze me mee vroegen voor de rest van de dag. Ik ben met een soort partybus met de groep connecters meegegaan naar Casa del arbol(boomhut), dit is een enorme schommel op een berg hangend aan een boomhut. Met deze schommel zwaai je zo voor je gevoel de vallei in, met hoogtevrees is dit een hele uitdaging maar wel echt een must do and see in banos. Vervolgens zijn we naar de watervallen van Banos gegaan en hier heb ik Canopy gedaan. Je zit in een bal en wordt afgeschoten over de vallei heen, wat ook echt heel extreem was. Ik was echt gruwelijk misselijk na deze ervaring. De mooiste en meest bekende waterval is Pailon del diablo(devils waterfall), wat echt een ongelooflijk mooie waterval is met trappen die gemaakt zijn door de Inca's. Echt enorm mooi om te zien, ik kon wel uren blijven kijken. Het was een hele intensieve dag met de connectors van Selina en ik heb in de avond zelfs Yoga en Salsa met ze gedaan. Ik was ontzettend moe na zo'n dag, maar niet uitgaan met ze was geen optie. Na heerlijk een paar dansjes gewaagd te hebben zijn we lekker gaan slapen. De volgende dag ben ik gaan raften van een waterval, wat ook wel canyoning wordt genoemd en ben ik twee avonden achter elkaar in de heerlijk natuurlijk Spa geweest. Dit zijn warmwaterbronnen vanuit de vulkaan naast Banos en ik heb hier een heerlijke massage gehad van een oude Ecuadoriaan die ook lekker aan het badderen was. Ik voelde me weer helemaal relaxed en ontspannen na deze therapie.

Quito en omgeving

Na Banos ben ik met de bus naar een vriend gegaan in Quito, een jongen uit Ecuador die ik ontmoet heb op de Galapagos eilanden heeft mij uitgenodigd een paar dagen bij hem te blijven en samen de Cotopaxi te beklimmen. Een vulkaan van bijna 6000 meter boven zeeniveau, waarbij het ademen bijna niet te doen is. Je hebt hier maar 50% zuurstof in vergelijking met gebieden die op zeeniveau liggen(zoals Nederland). Wij zijn samen met zijn auto naar de Secret garden hostel gereden om daar te gaan kamperen, wat wel echt kapot koud was. Hij wilde zo graag een keer kamperen en dacht, die Nederlanders weten wel hoe ze moeten kamperen dus dan doe ik dat maar met Do. Het hostel was geweldig, voor 30$ per persoon kregen wij een overnachting en 3 maaltijden per dag. Het ligt midden in de natuur met uitzicht op de vulkaan, heerlijke haardvuurtjes en geen wifi verbinding. Zo wordt je wel een met de natuur. Wij zijn de eerste dag een hike gaan doen naar verschillende watervallen in de omgeving van het hostel. De tweede dag, na een slechte nacht gehad te hebben maar wel heerlijk in de jacuzzi een potje kaarten gedaan te hebben met andere travellers, begonnen aan onze tocht naar de Cotopaxi(de hoogste vulkaan van Ecuador). Na 1,5 uur rijden kwamen we aan bij de start van de hike, na bijna 1 kilometer hiken kwamen we aan bij de refugio. Dit was nog niet het eindpunt, we moesten nog even 600 meter hoger tot we bij de gletsjer aankwamen wat echt een geweldig uitzicht geeft als de zon schijnt. Gelukkig hadden wij goed weer en hebben wij heerlijk genoten van de vulkaan en heb ik zelfs een stukje gletsjer geproefd. Na het beklimmen van de vulkaan en naar beneden over de rotsen en keien gesurfed te hebben zijn wij doorgereden naar Latacunga.

Vanaf daar wilde ik de Quilotoa Loop gaan lopen. Ik ben met de bus naar Ilisvini gereden en ben vanaf daar gaan lopen in twee dagen naar de Quilotoa vulkaan, waarbij de krater een meer is. Ilisvini is een prachtig klein stadje in het midden van de Andes gebergtes waar je heerlijk tot rust kan komen. Ik heb de eerste dag 12 kilometer gehiked naar Chucchilan, wat niet een heel bijzonder plaatsje is, maar wel noodzakelijk is om de volgende dag een hike te doen naar de Quilotoa. Ik heb hier heerlijk avondgegeten met een een groep die een tour door Ecuador deden. De volgende dag ben ik samen met de groep toeristen naar de Quilotoa gegaan en heb daar de hele loop gedaan. Ik ben in 4 uur 13 kilometer rondom te vulkaan op en neer gegaan. Het was echt onbeschrijvelijk mooi, maar best wel zwaar. De dagen daarna had ik enorme spierpijn in mijn benen, doet me weer denken aan hoe goed sporten voor een mens is. Na deze loop ben ik met de bus van 4 uur lang naar Quito gegaan naar mijn vriend. Ik sliep in zijn appartement en ben met verschillende mensen die ik heb ontmoet naar Otovalo gegaan, dit is een stadje met een hele groot markt met alle souvenirtjes die je je maar kan bedenken. Een heel klein stadje met hele leuke mensen en prachtige omgeving, hier ben ik lekker de natuur in gegaan en heb ik weer een hele mooie waterval bezichtigd.

Ecuador staat voor ook wel voor het midden van de wereld en daar ben ik ook geweest. Mitad del mundo is een plek in Ecuador waar je op het midden van de wereld kan staan, ik ben van het ene naar het andere halfrond gesprongen. Ook zijn er allemaal leuke dingen te doen in het park wat allemaal te maken heeft met de zwaartekracht en het midden van de wereld. het blijkt dus dat je lichter bent in gewicht op het moment dat je op de evenaar staat. Aan het eind van de dag ben ik naar de grens gereden met de bus en heb een overnachting gepakt in Tulcan samen met een franse jongen(Antony), waar ik samen mee door Colombia ga reizen. In Tulcan heb je de mooiste begraafplaats die er is. Hoe gek het ook klinkt, alle bomen en bosjes zijn gekapt in de vorm van mensen, dieren en kastelen. Echt beeldig om naar te kijken. Ik moest een overnachting voor de grens nemen, omdat het te gevaarlijk was om snachts over de grens te gaan naar Colombia.

Het is geen grap, maar op 1 april ben ik de grens overgegaan naar Colombia. Hier ben ik naar ipiales gegaan, maar mijn verhaal over het eerste deel van mijn reis in Colombia gaat de volgende keer komen. Ik spendeer hier 1,5 maand voor ik mijn moeder ga zien in Cuba! ZIN IN!!! Hier horen jullie snel meer over

Ciao Ciao!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diana:
    12 april 2019
    Mooi verhaal weer Do! En wat een belevenissen. Geweldig! Mooie tijd nog verder in Colombia!
  2. Thea Malestein:
    12 april 2019
    Dat was weer genieten Domi, wat een fantastische belevenissen. ik ben benieuwd wat wij in Cuba gaan beleven, maar voor jou eerst nog Colombia, waar je al het een en ander hebt beleefd.:( Maak er weer iets moois van!!
    Liefs met een dikke knuffel.
  3. Douwe Bakker:
    17 april 2019
    Weer vele belevenissen en ervaringen rijker. Pakken ze je niet meer af ;-) Mooi verhaal. Is al met al snel omgegaan die maanden en nu is zelfs de terugreis alweer in zicht. Maar zover is het nog niet, eerst nog Colombia en Cuba ontdekken. Geniet er nog van. Alvast fijne Pasen en vele groeten van Douwe.