Op z´n Chileens

14 januari 2019 - Iquique, Chili

Beste Vrienden,

Wij zijn  alweer twee weken in het nieuwe jaar belandt en ik hoop dat jullie hard aan het werk zijn om de beste wensen voor 2019 uit te laten komen. Ik ben in ieder geval lekker aan het genieten en mijn wensen voor dit jaar zijn zeker aan het uitkomen. Afgelopen twee en een halve week heb ik heerlijk vertoefd in het o zo dure Chili! Dit is ook de reden dat ik hier maar 2,5 week ben, de kosten zijn hier te vergelijken met die in Nederland. Ik ga jullie weer mooie verhalen vertellen over de afgelopen weken in Midden en het Noorden van Chili, dus luister en huiver.

Valparaiso

Vanaf Argentinië ben ik doorgegaan naar Valparaiso, het meest kleurrijke stadje van Chili. Deze stad loopt bergopwaards en is prachtig om omhoog te gaan met de meest oude liften die er maar bestaan. Het is af toe best eng om te zien hoe stijl zo´n lift omhoog en naar beneden gaat op de berg, met de geluiden die je hoort is het net of de lift naar beneden stort. Valparaiso staat bekend om de prachtige vuurwerkshow met Nieuwjaar en alle grafiti in de stad op de muren. Ook zijn hier veel paseo´s, waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad en speciaal met Nieuwjaar in de top 3 staande vuurwerkshow kunt zien. Het was dan ook één van mijn beste nieuwjaarsfeestjes! Na het bekijken van de vuurwerkshow zijn we naar het grote plein gegaan, waar een groot festival gaande was, vervolgens ben ik naar een club gegaan rond 5:00 uur waar ik rond 8:00 uur uit kwam rollen. Onderweg naar het hostel waren er nog steeds feestjes gaande, zo kwam ik bij een benzinestation waar mensen hun eigen muziek hebben meegenomen en met de benzineslangen in de handen stonden los te gaan. Nieuwjaar was één groot gekkenhuis.

De andere dagen in valparaiso ben ik naar Viña del Mar gegaan om te chillen en Reñaca(staat bekend als het Miami van Chili) om heerlijk te genieten op het strand. Surfen zat er niet in daar, omdat we gewoon te brak waren om te bewegen, hahaha.

La serena & Valle de Elqui

Na een busreis van 8 uur ben ik aangekomen in La serena, dit is een plaats waar niet veel te doen is en veel wordt gebruikt als tussenstop om te gaan naar Valle de Elqui. Valle de Elqui is een plaatsje in het midden van het Andes gebergte, waar je overdag de Chileense Pisco kunt drinken en ´snachts de sterren en de prachtige melkweg kunt zien. Overdag ben ik daar naar een Pisco proeverij geweest, waar ze hun eigen Pisco brouwen. Hier heb ik een rondleiding gedaan en vervolgens drie shots verschillende Pisco heb gehad met een percentage alcohol tussen de 35 en 45%. Ik voelde hem wel aardig zitten daarna, dus zijn we met z´n zessen in een Fiat Panda naar het hostel gegaan. Hitchhiking is zo geweldig en kan hier overal! Ik zat in de vallei in een Hippie hostel met zwembad en het was echt geweldig. ´Snachts was het compleet donker en kon je alle sterrenbeelden zien, de melkweg en meer dan 10 vallende sterren gezien. Ik moest zoveel wensen dat ik na een tijdje gewoon wenste dat ik wat eten in mijn hand zou hebben binnen 10 minuten!

Na twee uurtjes met de bus gereisd te hebben de dag erna, was ik weer in La Serena aangekomen. Hier ben ik met alle mensen uit het hostel naar verschillende clubs geweest om wat dansjes te wagen en lekker te schudden op de Spaanse muziek. Reggeaton en Pisco is waar ze hier het meest van houden. Ik drink niet vaak alcohol, dus ik was al weer aardig snel van het padje af. Zeker nadat ik met iemand van het hostel meeliep naar zijn pickup om illegaal wat shots Pisco naar achter te werken. Ik heb hier ook weer een geweldige tijd gehad en veel nieuwe mensen leren kennen. Mijn reis ging hierna door naar San Pedro de Atacama, een prachtig plaatsje in het midden van de woestijn.

San Pedro de Atacama

San Pedro de Atacama is een heel toeristisch plaatsje in het midden van de Atacama woestijn, hier ben ik vier dagen gebleven in een hippie hostel. Dit is echt iets waar veel mensen lekker chillen en veel wiet roken, er wordt hier meer wiet gerookt in Zuid-amerika dan in Nederland. Hier ben ik een Chileense jongen tegengekomen, waar ik met zijn auto en zijn vrienden naar prachtige zoutwatermeren ben gegaan waar je gewoon blijft drijven net als in de dode zee. Vervolgens hebben zij me meegenomen naar valle de Luna, waar je de prachtige zonsondergang kunt bekijken op het topje van een berg in de woestijn. Rond een uurtje of 11 zijn wij nog even ergens een pizza met wat Chileense tapas gaan scoren in een restaurantje in de stad. Chorizo is dan ook het eten wat ze bijna overal bij elk gerecht verkopen, samen met Papas de fritas(Soort van gebakken aardappel).

De volgende dag ben ik met een reisgenootje uit Valparaiso met een Zweeds stel met de auto rond gaan touren naar de mooiste plekken in de woestijn. Het voordeel aan een auto is dat je op plekken kunt komen waar toeristen normaal niet komen en veel mooiere plekjes kunt zien. Wij zijn naar Ojos de Cejar, Piedras Rojas en nog een aantal mooie vulkanen en meren in het midden van woestijn bezocht. Aan het einde van de dag hebben we nog Flamengo´s gezien in de zoutwateren van de woestijn, wat echt een beetje domme beesten zijn die tegen de wind in proberen te vliegen. De laatste dag zijn we naar geijsers gegaan van 4000 meter hoogte en hebben ook nog even in de hotsprings gezwommen. Op deze hoogte was het op dat moment -7 graden, zo maak ik de Nederlandse winter toch nog even mee voor een ochtendje. Voor ik dor naar Bolivia ga wilde ik nog even vijf dagen chillen en surfen op het strand, ik ben dus naar het naar Noorden gegaan naar het badplaatsje: Iquique.

Iquique

Ik was echt even toe aan ontspanning na al die drukke dagen en wilde heel graag even een paar dagen gaan surfen. Ik kwam met een nachtbus om 04:30 uur aan in Iquique, dit is de plaats waar de oorlog tussen Bolivia, Peru en Chili is geweest en Chili onder leiding van Arturo Prat de oorlog hebben gewonnen. De Bolivianen zijn nog steeds boos en willen dit stuk land nog steeds terug hebben, omdat zij geen toegang hebben tot de zee en zo de handel mislopen over water. Economisch gaat het hierdoor slecht met Bolivia.

In dit plaatsje ben ik heerlijk gaan feesten, surfen en strandhangen. De dagen dat ik er was was er een vijfdaags festival met carnaval op straten. Er was een soort parade in folklore kleding en muziek door het midden van de stad. Allerlei steden hadden hun eigen muziek, kleding en dans en lieten dit zien tijdens de parade. Dit is dan ook echt een vakantieplek voor voor Argentijnen, Bolivianen en Chilenen. Na deze heerlijk dagen ga ik door naar het chaotische Bolivia om even te bekokstoven hoe het er hier aan toegaat. Hier zal ik ongeveer tot eind Januari blijven en zal rond die tijd weer eens een nieuwe blog schrijven.

Ik hoop dat jullie weer hebben genoten van mijn verhaal, ik ga vandaag weer even wat golven pakken en heb jullie in mijn gedachten samen met de 30 graden, zon en strand hier. De foto´s van de afgelopen weken volgen uiteraard nog. Mochten jullie nog wat willen weten, stuur me maar een berichtje.

Ciaoooo!

1. Inez:
    14 januari 2019
    Erg mooie foto's! Pas op met modder op je gezicht te smeren.
    Maar het ziet er leuk uit.
    Héél veel plezier nog. Taken Care!
  2. Thea Malestein:
    14 januari 2019
    Prachtig om je reisverslag als beelddenker te lezen en het een beetje mee te beleven.
    Jij durft met die banaan :)
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag en de foto's.
    Veel plezier (doe je heel goed)en goede reis naar Bolivia
  3. Andre zwart:
    Geweldige reis amigo
  4. Evert Malestein:
    14 januari 2019
    Het blijft een aaneenschakeling van hoogtepunten. Misschien na afloop een reisboek schrijven? Je schrijft inderdaad beeldend waardoor je er in mee gaat. Ik zou na weken van prachtige dingen zien, doen en beleven ook toe zijn aan ontspanning😀. Wat een luxe joh! Ter lering en vermaak: zo dom waren die Flamengo’s niet, ieder vliegend wezen weet dat je tegenwind nodig heb om op te stijgen en te vliegen😅! Bolivia is weer een heel ander land in veel opzichten, benieuwd weer naar je ervaringen! Ciao!
  5. Melvin:
    15 januari 2019
    Klinkt allemaal erg gezellig maat. Bolivia lijkt me ook erg interessant om alles te bekijken. Doe je een beetje voorzichtig en kijk je uit voor de sneeuw? Verder goed verhaal, veel plezier daar en de groetjes aan Jelle!
  6. Douwe Bakker:
    15 januari 2019
    Wederom een goed en beeldend reisverhaal met mooie foto's. De reis van je leven. Ga zo door en op naar het volgende verslag. Veel plezier en goede reis verder :-)
  7. Mark:
    15 januari 2019
    Mooie duizelingwekkende verhalen! Heb je nog ski/snowboard plannen want het is daar hoog genoeg toch? En hoe zit het met de belangstelling van de vrouwen voor jou als Hollandse surfdude? Niks te klagen zeker...Adioszzz