All the way up in Argentina!

27 december 2018 - Mendoza, Argentinië

Heee beste lezers,

Het is weer bijna twee weken geleden dat ik een blog heb geplaatst. Ik hoop dat jullie allemaal een geweldige kerst hebben gehad en jullie jezelf tonnetje rond hebben gegeten en gedronken. Ik ben in de afgelopen twee weken van het einde van de wereld naar Mendoza gereisd, wat ook mijn laatste bezochte stad in Argentinië zal zijn. In de afgelopen twee weken heb ik tussen de 3500 en 4000 kilometer afgelegd en vanavond gaat mijn reis door naar Chili!

El Calafate

Na in Ushuaia te zijn geweest, ben ik al vliegende naar El Calafate gegaan. Deze stad staat bekend om de prachtige meren en de grootste gletsjer die ook op de UNESCO erfgoed lijst staat. Het was rete duur om er naartoe te gaan en de gletsjer te bekijken, maar het was het waard. De gletsjer is 70 meter hoog en een paar honderd meter breed. Ik heb de gletsjer van alle kanten bekeken en ben er zelfs met een boot op een afstand van 20 meter geweest. Het meest indrukwekkende vond ik nog wel dat de gletsjer iedere dag twee meter verschuifd en dat er 70 meter hoge stukken ijs van de gletsjer vallen en dit een kleine tsunami veroorzaakt. Zoals ik dat normaal zeg: ¨Echt facking ziek!¨

Ik heb tijdens mijn dagen in El Calafate bij een Local geslapen via Couchsurfing(dit is een app waarbij je mensen kan vragen bij hun te slapen en te chillen met ze). Hier ben ik mijn maagdelijkheid als couchsurfer kwijtgeraakt, wat echt een toffe ervaring was. Ik heb met mijn lokale vriend Nicolas een berg beklommen en bovenaan de berg een lekker Argentijns pretsigaretje gerookt. Ik ben met Nico en zijn huisgenoten uitgeweest en heb als bedankje Nico mee uiteten genomen. Zijn huisgenoten heb ik een heerlijke fles Argentijnse rode wijn gegeven. Ik ga dit zeker nog vaker doen, wat een ervaring was dit zeg!

El Chalten

Na El Calafate heb ik een busreis van 3 uur naar El Chalten genomen, dit wordt ook wel klein Zwitserland genoemd met een grootte van 6 vierkante kilometer. Het lijkt precies op een klein plaatsje in Zwitserland, dat tussen de met sneeuwbedekte bergen ligt. Hier heb ik iedere dag wel een hike gedaan van 20 kilometer per dag, aan spierpijn was er de volgende dag geen gebrek. Na de hike is er overal happy hour en heb ik met degene waar ik de hikes mee deed een heerlijk wijntje, cocktailtje of zelfgebrouwen biertje gedaan. Ik heb iedere dag een felblauwe lucht gehad en heb genoten van mijn drankjes in de zon met fantastische muziek op de achtergrond. Het mooiste aan de hikes was dat je klimt naar het einde waar een prachtig meer(ookwel Laguna genoemd) mij op stond te wachten. Hier zat ik vaak heerlijk mijn zelfgemaakte lunch op te peuzelen en te genieten van het adembenemende uitzicht op de top van de berg. Van El Chalten ging mijn reis door naar de volgende hike stad genaamd: ¨Bariloche.¨

Bariloche

Dit is de stad van de chocolade, wat naar mijn mening zo benoemd wordt om alleen maar meer toeristen te trekken. Ik zie het meer als de city of the seven lakes. Dit was wel een van de mooiste steden, waar de hikes weer totaal anders waren. Wanneer je deze hikes deed, was het vooral alleen maar klimmen tot je tussen de 1000 en 2000 meter hoogte stond te kijken en uitzicht had over de zeven meren. Ik moest iedere dag een bus nemen richting de bergen en iedere dag koos ik een andere berg om te beklimmen en hier te genieten van het uitzicht. De terugweg ben ik wezen hitchhiken(liften), dit is heel normaal hier omdat de bussen maar een keer in het uur rijden. De lokalen hier nemen je maar al te graag een paar kilometer mee om je te leren kennen en je terug te helpen naar de stad. Voor ik het wist was ik terug in de stad, wat ongeveer een trip van 20 kilometer was vanaf de hikes. De berg Cerro Lopez was de leukste om te beklimmen, want bovenaan de berg was een huis (Refugio Lopez) waar je tijdens de klim brandhout moest meenemen, zodat de mensen die hier wonen stookhout hadden om de winter door te komen. Naast dit huis hadden deze mensen een zwembad gebouwd en deze werd gevuld met water vanuit de berg en de gletsjers die wegsmolten. Dit water was ijskoud en uiteraard heb ik even een duik genomen in dit water. Mijn edele delen vroren er bijna af zo koud dat het was. Het hostel waar ik in zat, bevond zich bergopwaarts waardoor ik iedere ochtend op het dakterras in de zon zat te genieten van een welverdiend ontbijtje met koffie. Het ultieme vakantiegevoel kun je dit wel noemen! Na Bariloche zijn wij doorgevlogen naar de laatste stad van Argentinië: ´Mendoza!´

Mendoza

De provincie van de wijnen: Nieto Senetinier, Malbec en nog veel meer wijnen komen uit dit gebied. Hier zijn zo ontzettend veel wijnproeverijen(Bodegas) dat je hier iedere dag, de hele dag door dronken kan worden. Jelle en ik hebben een aantal wijnproeverijen gedaan, waar we zo dronken waren met een temperatuur van 39 graden. Dit is niet uit te houden met het doen van een proeverij.

Wij hebben hier kerst gevierd wat naar mijn mening wel een afrader is, kerst is hier namelijk iets wat je alleen met familie doet. Alle winkels, supermarkten en restaurants zijn gesloten tijdens deze dagen, je bent dus verplicht in je hostel/hotel door te brengen. Dit voelt toch niet zoals de kerst die wij gewend zijn, maar daarentegen hebben wij een heerlijke Argentijnse Barbeque gedaan op kerstavond met alle mensen uit het hostel wat ook erg gezellig was. 1e kerstdag zijn wij naar een Spa met hotsprings in de bergen gegaan, waar je ook in de bekende rivier van Mendoza kan zwemmen. Deze rivier begint in Peru en is aangelegd door de Inca´s, wat duizenden jaren oud is. De laatste twee dagen in Mendoza zijn we lekker gaan relaxen en hebben we lekker aan het zwembad gelegen, omdat het te warm was om wat te gaan doen. Vanavond gaan we door naar Valparaiso, Chile, waar wij nieuwjaar gaan vieren en in heel Argentinië en Chili bekend staat om het gekleurde studenten stadje waar de beste Nieuwjaarsfeesten worden gevierd!

De foto´s van de afgelopen twee weken volgen nog, dus vergeet niet om af en toe mijn blog te checken! De foto´s zul je geweldig vinden en geven een goed beeld van wat ik hierboven heb verteld. Zijn er nog dingen die je wil weten, je kunt me altijd een appje sturen of reageren op mijn blog. Over een paar weken schrijf ik over mijn ervaringen en belevenissen in het prachtige Chili.

Ik wens jullie vast een Buenas Ano Nuevo!

Ciaooooo!!

1. Inez:
    27 december 2018
    Dominique, wat heb je t weer gillend leuk beschreven! Ik lees het alsof ik er zelf bij ben. Ook het schrijven gaat je steeds beter af. En wie weet publiceer je zelf nog wel n boek over je reiservaringen.
    Leuk voor thuisblijvers, en starters die ook geïnspireerd worden door jou. Je edele deel, daar bedoel je je neus mee toch? 😂 Blijf nadenken, en geniet van je indrukken op je reis. Een goed uiteinde en een super jaar 2019 voor jou gewenst.
  2. Andre zwart:
    27 december 2018
    Prachtig reisverhaal, ben benieuwd naar de foto's.
  3. Diana:
    27 december 2018
    Super leuk om je belevenissen te lezen! Goed geschreven! Alleen wel een beetje jaloersmakend ;-)
    Geniet van de tijd in Chili en ik kijk uit naar de foto's en je volgende blog.
  4. Mark:
    27 december 2018
    WoW wat maak jij een hoop mee daar. Das wel een compleet andere wereld dan hier. Geniet van je verhalen. En zo te lezen ben je ook een Argentijnse Wijnkenner geworden. Adios!
  5. Thea Malestein:
    28 december 2018
    Geweldig om zo met jou mee te reizen en even in jouw wereld te stappen. Genieten als beelddenker (:
    Ik kijk uit naar je foto's en je volgende blog over Chili en als couchsurfer!
  6. Douwe Bakker:
    29 december 2018
    Mooi en beeldend reisverhaal en kijk uit naar de foto's die het ondersteunen. De wijnkennis die je in Mendoza hebt opgedaan kun je nu mooi gaan toepassen in chili waar ook veel wijnen vandaan komen. Proost alvast. Voor nu een goede jaarwisseling en tot volgend jaar op je reisblog.
  7. Evert Malestein:
    4 januari 2019
    Hey Dominique, om niet in herhaling te vallen, jouw reis is een aaneenschakeling van hoogtepunten, temperaturen maken niet meer uit:). Een combinatie van Wie is de Mol, Expeditie Robinson, Peking Express, Erica (wie...???) op reis. Blauwe luchten, groene natuur in alle schakeringen, witte wolken en gletschers, gele zon en rode...…..wijn. Blijf ervan genieten, vooral het momentum, het is een unieke reis.
    Inmiddels in het nieuwe jaar beland, een betere start(plek) is niet denkbaar. nog heel veel mooie reisbelevenissen-en avonturen dit jaar
  8. Evert Malestein:
    4 januari 2019
    Nog vergeten bij de combinatie: en natuurlijk Floortje (wie.....??) naar het einde van de wereld.....